خبر امروز / 20 مرداد
.
تقدیر از خبرنگاران شهرستان سپیدان به مناسبت روز خبرنگار
رییس شبکه بهداشت و درمان سپیدان، همزمان با 17 مرداد و روز خبرنگار،
از خبرنگاران فعال این شهرستان، تقدیر کرد.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان سپیدان، رییس شبکه
بهداشت و درمان سپیدان، با اشاره به اهمیت و قدرت رسانه در فرهنگ سازی گفت: رسانه ها
و مطبوعات می توانند در فرهنگ سازی و ارتقای سطح دانش و نگرش مردم در حوزه های مختلف
به ویژه پیشگیری و درمان نقش پررنگی داشته باشند.
مهندس «سیاوش کریمی» افزود: خبرنگاری، شغلی خطیر و پر چالش اما اثرگذار
است؛ خبرنگاران قلب تپنده جامعه هستند که با قلم خود می توانند هم در مقام تشویق و
هم در جهت خلاف آن در جامعه ایجاد هیجان کنند که این حاکی از جایگاه مهم خبرنگاری
است./102
برگزاری جشنواره ترویج زایمان طبیعی و همایش تغذیه با شیر
مادر در زرقان
به مناسبت هفته جهانی شیر مادر، جشنواره ترویج زایمان طبیعی
و همایش تغذیه با شیر مادر، در شبکه بهداشت و درمان زرقان برگزار شد.
به گزارش روابط
عمومی شبکه بهداشت و درمان زرقان، سرپرست شبکه بهداشت و درمان زرقان با اشاره به مزایای تغذیه با شیر مادر
گفت: شیر مادر نخستین غذای پاک و حلال برای نوزاد است، ترکیب شیر مادر در هر وعده
تغذیه به شیرخوار، بین دفعات مختلف شیردهی و در مدت روز متفاوت است.
مهندس «فیروز ظاهرپور»
افزود: شیر
پیشین در ابتدای هر وعده شیردهی خارج می شود که رقیق تر است و آب بدن نوزاد را
تامین می کند و شیر پسین، در انتهای هر وعده شیردهی خارج می شود و سرشار از چربی است
و به رشد شیرخوار کمک می کند.
او اضافه کرد: شیر
مادر، کامل ترین غذای نوزاد در شش ماه ابتدایی زندگی اوست و دارای مواد ایمنی بخش
برای حفظ کودک در برابر عفونت ها است و سبب ابتلای کمتر کودک به بیماری هایی مانند
اسهال و سرماخوردگی می شود.
سرپرست
بیمارستان امام حسن عسکری(ع) زرقان نیز در زمینه مزایای زایمان طبیعی گفت: زایمان
طبیعی یک هدیه شفت انگیز است که مادر می تواند به خود و فرزندش بدهد، البته بعضی
از شرایط منجر به سزارین می شود، اما هنگامی که مادر حق انتخاب دارد، زایمان طبیعی
بهترین گزینه است.
مهندس «حمید کریمی»
افزود: از فواید زایمان طبیعی می توانیم به کاهش مشکلات تنفسی، دریافت باکتری های
محافظت کننده و تقویت سیستم ایمنی نوزاد اشاره کنیم؛ همچنین تماس پوست با پوست در مادر و نوزاد، دارای فواید
روانی بسیاری برای نوزاد از جمله رشد مطلوب مغز و مکیدن بهتر شیر مادر است.
کارشناس مسوول
واحد سلامت خانواده و جمعیت شبکه بهداشت زرقان نیز در این جشنواره گفت: تغذیه با
شیر مادر برای مادر نیز مزایایی دارد که می توانیم به کاهش خطر ابتلای مادر به
سرطان پستان و تخمدان و کاهش اضطراب و افسردگی در مادران، اشاره کنیم.
«زیبا دوزنده
جهرمی» افزود: در صورتی که مادران مزایای تغذیه با شیر مادر و نحوه صحیح بغل گرفتن
نوزاد را بدانند و با آموزش و راهنمایی، اعتماد به نفس کافی به آنها داده شود، می
توانند شیردهی موفقی داشته باشند و تا شش ماهگی کودک خود را تنها با شیر خود و بدون
استفاده از هیچ مایعات دیگری تغذیه کنند؛ از پایان شش ماهگی، همزمان با شیر مادر
باید غذای کمکی برای کودک شروع شود و تا دو سالگی شیردهی ادامه یابد، این روش می
تواند تا اندازه زیادی منجر به کاهش درصد مرگ و میر کودکان زیر پنج سال شود.
این جشنواره با حضور
مادران باردار و مادرانی که فرزند زیر دو سال دارند، در سالن اجتماعات شبکه بهداشت
و درمان زرقان برگزار شد و کارکنان شاغل و مادرانی که فرزندان خود را به مدت دو سال کامل با شیر
مادر تغذیه کرده اند، تقدیر شدند./102
همزمان با روز خبرنگار انجام شد؛ برگزاری آیین تقدیر از خبرنگار
آباده طشک
آیین تقدیر از خبرنگار شهر آباده طشک به مناسبت روز خبرنگار، با حضور
رییس مرکز بهداشت و درمان منطقه آباده طشک و تعدادی از کارکنان این مرکز، برگزار
شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت و درمان منطقه آباده طشک، رییس
مرکز بهداشت و درمان منطقه آباده طشک با گرامیداشت سالروز شهادت شهید «محمود صارمی»
و روز خبرنگار گفت: حرفه خبرنگاری، شغل مقدسی است که برای آگاهی بخشی به مردم با
ارایه اطلاعات دقیق و صادقانه به تصویر عینی از واقعیات تلاش می کند.
«خسرو زارعی» افزود: دغدغه خبرنگار آباده طشک همواره پیشرفت این منطقه است که در سایه همدلی و تعامل سازنده با
مسوولان، در حال انجام است.
او اضافه کرد: همکاری خبرنگاران در برنامه های
سلامت، موجب ارتقای فرهنگ بهداشتی و افزایش اطلاعات درمانی برای شهروندان و ارتقای
کیفیت خدمت رسانی به مراجعان مرکز بهداشت و درمان منطقه آباده طشک شده است./102
گرامیداشت هفته جهانی شیر مادر در شهرستان استهبان
با حضور فرماندار، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسوولان
شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان امام خمینی(ره) استهبان و مادران باردار، همایش
گرامیداشت هفته جهانی شیر مادر با شعار «توانمندسازی والدین، تغذیه با شیر مادر، حال و آینده»، در این شهرستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی بیمارستان امام خمینی (ره) استهبان، کارشناس
بهداشت خانواده استهبان، هدف از برگزاری این همایش را تشویق مادران برای شیردهی به
فرزندان تازه متولد شده و بهبود سطح سلامت نوزادان بیان کرد.
«لیدا جانی پور» افزود: شیر مادر برای رشد نوزادان از لحاظ
فیزیکی و جلوگیری از بیماری های مختلف در شش ماه نخست تولد، بسیار مهم و حیاتی
است.
این آیین، شانزدهم مرداد در سالن اجتماعات شبکه بهداشت و
درمان استهبان برگزار و از کارکنانی که در امر ترویج تغذیه با شیر مادر و زایمان
طبیعی نقش داشتند، تقدیر شد./102
خون کارکنان بیمارستان شهید چمران و شهید رجایی به بیماران
به دعوت بسیج جامعه پزشکی فارس، کارکنان بیمارستان های شهید
چمران و شهید رجایی، با اهدای خون خود به یاری بیماران شتافتند.
به گزارش روابط عمومی بیمارستان شهید چمران، رییس این مرکز
درمانی گفت: کارکنان بیمارستان شهید چمران با مراجعه به واحد سیار انتقال خون
شیراز مستقر شده در حیاط بیمارستان، با اهدای بخشی از خون خود به بیماران در این
اقدام خداپسندانه شرکت کردند.
دکتر «سیدعلی هاشمی» افزود: کارکنان ایثارگر مجموعه های
درمانی شهید چمران و شهید رجایی نزدیک به 14 هزار سی سی از خون خود را برای تهیه و
اهدای فرآورده های سالم خونی موردنیاز بیماران، در اختیار سازمان انتقال خون ایران
قرار دادند./103
گرامیداشت هفته
تغذیه با شیر مادر و ترویج زایمان طبیعی در مرکز آموزشی درمانی حافظ
سرمایه گذاری برای سلامت نوزادان، سرمایه گذاری برای سلامت
جامعه است.
به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی حافظ، سوپروایزر نوزادان
این بیمارستان اهمیت تغذیه با شیر مادر و نقش آن در سلامت نوزادان گفت: به مناسبت
هفته جهانی ترویج تغذیه با شیرمادر از دهم تا شانزدهم مرداد و با هدف فرهنگ سازی
در این زمینه و ارتقای سلامت نوزادان، در بخش های مختلف این بیمارستان، با مشارکت
فعال و پرشور کارکنان، برنامه های آموزشی و فرهنگی اجرا شد که با استقبال گسترده
مراجعان همراه بود.
«خدیجه دهقانی» افزود: استقرار ایستگاه شیر مادر در بخش،
اهدای هدایایی به مناسبت هفته شیر مادر، آموزش عملی و تئوری مراقبت از نوزاد نارس،
مانور تماس پوست با پوست همراه با ارایه پمفلت های آموزشی، اهدای لوح سپاس به
مادران موفق در امر شیردهی به انضمام تصویر نخستین شیردهی به نوزادشان، ارسال
پیامک به مناسبت هفته جهانی شیر مادر و برگزاری مسابقه نقاشی اهمیت شیر مادر ویژه
فرزندان کارکنان، از دیگر برنامه های این جشنواره بود./103
در کارگاه آموزشی ترویج
ازدواج سالم و آسان در فراشبند تاکید شد: نقش مهم خانواده ها در ازدواج جوانان
کارگاه ترویج ازدواج سالم در جوانان
با هدف ارتقای آگاهی جوانان در خصوص ازدواج سالم، در شبکه بهداشت و درمان فراشبند،
برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و
درمان فراشبند، کارشناس مرکز مشاوره خانواده بهار نکو و مدرس این کارگاه آموزشی،
با بیان اهمیت ازدواج در میان همه ادیان و تاکید پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع)
بر این موضوع، به راهکارهای انجام ازدواج آسان اشاره کرد و گفت: با توجه به تاثیر
شبکه های مجازی و ماهواره، تغییراتی در دیدگاه جوانان در رابطه با موضوع ازدواج و
زندگی زناشویی به وجود آمده که آگاهی بخشی به جوانان از راه برگزاری کارگاه های
آموزشی، می تواند در تغییر این دیدگاه ها و گرایش به زندگی پایدار، تاثیرگذار باشد.
«اکبر کشاورز» نقش
خانواده ها در ازدواج جوانان را بسیار مهم و تاثیرگذار دانست و افزود: خانواده ها می
توانند با انتخاب درست یا نادرست، منجر به یک زندگی پایدار یا طلاق در بین جوانان شوند.
او اختلاف
اقتصادی، اختلاف عقیده و مذهب، اختلاف طبقاتی و تفاوت خانوادگی را از مهمترین آثار
مخرب در ازدواج ناموفق برشمرد که موجب طلاق و بروز آسیب های اجتماعی فراوانی در
جامعه می شود.
کشاورز اضافه
کرد: با الگوگیری از دستورات الهی و زندگی ائمه اطهار(ع) و پیامبراسلام (ص) می
توان به نقش ازدواج آسان و سالم در تحکیم بنیان خانواده و ازدواج پایدار در جوامع
اسلامی و تفاوت آن با جوامع غربی پی برد و با عمل به برنامه های دینی و قرآنی، می
توان به اهمیت جایگاه ازدواج در اسلام و سعادت اخروی جوانان دست یافت.
در این
کارگاه آموزشی علاوه بر آشنایی با علت های تاخیر ازدواج در بین جوانان و راهکارهای
مقابله با آن، مراحل همسریابی، مشکلات موجود در همسریابی و ازدواج، آموزش های موردنیاز
برای تشکیل یک خانواده موفق، تفاوت های فکری و روحی بین زن و مرد، فراهم کردن
زمینه برای ازدواج آسان و پایدار و ترویج ازدواج سالم؛ بر توانمندسازی جوانان در
مقوله همسریابی و همسرداری، کاهش رفتارهای پرمخاطره و نقش حمایت خانواده و
سیاستگذاران در تسهیل امر ازدواج جوانان و نیز حفظ زندگی زناشویی، تاکید شد./103
برگزاری همایش مهارت های ارتباط با همسر در علامرودشت
همایش مهارت های ارتباط با
همسر از سوی واحد نوجوانان، جوانان و مدارس منطقه بهداشت و درمان علامرودشت و با
مشارکت اداره آموزش وپرورش و نهاد کمیته امداد خمینی(ره) در اداره آموزش و پرورش
علامرودشت برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی منطقه
بهداشت و درمان علامرودشت، «محمدصادق عباسی مقدم» رییس منطقه بهداشت و درمان این
منطقه، هدف از برگزاری این همایش را آشنایی زوج های جوان با معیارهای اصولی زندگی زناشویی و بهره گیری از تجربه های
کارشناسان برشمرد.
حجت الاسلام «سید مجتبی حسین
نژاد» کارشناس مذهبی نیز در این همایش، آیات و روایاتی از سیره زندگی ائمه معصومان(ع)
به ویژه حضرت امام علی(ع) و حضرت فاطمه(ع) عنوان کرد.
در پایان «اسحاق شریفی»
کارشناس روانشناسی اداره آموزش و پرورش و حجت الاسلام و المسلمین «رضایی» مدیر
حوزه علمیه علامرودشت نیز، به بررسی چالش هایی مانند اعتیاد، طلاق، بیکاری، ایجاد
فاصله سن ازدواج و دیگر ناهنجاری های اجتماعی در خانواده ها پرداختند./103
برگزاری کارگاه آموزشی معیارهای
انتخاب همسر برای امدادگران هلال احمر ممسنی
با همکاری سازمان هلال احمر شهرستان ممسنی، کارگاه تخصصی
معیارهای انتخاب همسر با هدف ارتقای سطح آگاهی امدادگران جوان در زمینه معیارهای
صحیح انتخاب همسر، در این شهرستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان ممسنی، کارشناس
مسوول سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس مرکز بهداشت شهید خواجه ممسنی گفت: در زندگی
هر فرد، ازدواج اتفاقی مهم و حیاتی است، بنابراین افراد باید در انتخاب همسر
هوشیار باشند تا به نتیجه مطلوب برسند؛ جوانان باید آموزش ها و مشاوره های لازم را
فرا بگیرند تا در انتخاب همسر با مشکل مواجه نشوند.
«صدیقه انصاری» ادامه داد: معیارهای انتخاب
همسر از دید روانشناسی شامل سن، شکل ظاهری فرد، اخلاق و رفتار، توجه به دینداری،
سلامت جسمانی، سلامت روانی، بلوغ فکری، وضعیت اقتصادی، داشتن ثبات شخصیت، داشتن
فرهنگ نزدیک به هم، سبک تربیتی، پاکدامن بودن و توانایی در باروری است که افراد
پیش از انتخاب همسر، باید به آن توجه کنند.
او ادامه داد: ازدواج با افرادی که معتاد به مصرف مواد مخدر،
الکل یا دارو هستند، به سرعت و به شدت خشمگین می شوند، مسوولیت زندگی خود را بر
عهده نمی گیرند، دیگران را کنترل می کنند، اختلال جنسی دارند، کودک مانده اند و بلوغ
آنها شکل نگرفته است، عواطف و احساسات خود را بیان نمی کنند، از روابط پیشین خود
هنوز التیام پیدا نکرده اند، خانواده آزاردهنده دارند و نمی توانند در مقابل آزار
آنها از همسر خود حمایت کنند، زیان بخش و آسیب زننده است و لازم است که از ازدواج
با چنین فردی خودداری شود.
این
کارگاه آموزشی با حضور 70 امدادگر جوان هلال احمر برگزار شد و در پایان، رسانه های
آموزشی با موضوع ازدواج، به آنان ارایه شد./102
رییس مرکز بهداشت و درمان منطقه آباده طشک تاکید کرد: با مهیا
کردن زمینه ازدواج آسان از مشکلات روحی و جسمی در بین جوانان پیشگیری کنیم
همزمان با هفته ازدواج، کلاس
آموزشی با موضوع «سبک زندگی سالم و ازدواج آسان» با حضور جمعی از زوج
های جوان و داوطلبان سلامت در مرکز بهداشت و درمان منطقه آباده
طشک، برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز
بهداشت و درمان منطقه آباده طشک، رییس مرکز بهداشت و درمان منطقه آباده طشک با تبریک سالروز ازدواج آسمانی مولا امیرالمومنین
حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: تمامی خانواده ها با الگو
قرار دادن این بزرگواران در تمامی مراحل زندگی، باید زمینه ازدواج آسان را برای
جوانان مهیا کنند.
«خسرو زارعی» افزود: مرکز بهداشت
و درمان منطقه آباده طشک، با برگزاری کارگاه های آموزشی پیش از ازدواج، هنگام
ازدواج و پس از ازدواج و برگزاری نشست های تخصصی حوزه ازدواج و خانواده، آماده
ارایه خدمات به مراجعان است تا گام موثری در امر ازدواج واقع بینانه و کاهش آمار
طلاق، برداشته شود./102
در همایش تغذیه با شیر مادر در نی ریز عنوان شد؛ شیر مادر عامل
کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی
به مناسبت هفته جهانی
شیر مادر، همایش ترویج تغذیه با شیر مادر در سالن اجتماعات بیمارستان
شهدای شهرستان نی ریز، برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی
شبکه بهداشت و درمان شهرستان نی ریز، رییس شبکه بهداشت و درمان نی ریز گفت: در
کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، احتمال ابتلا به عفونت های گوش میانی، کولیت
های گوارشی، دیابت، بیماری های قلبی عروقی، آسم و آلرژی کاهش می یابد.
دکتر «داور آل داود»
افزود: شیردهی از سوی مادر، احتمال ابتلای مادر به سرطان های رحم، تخمدان و سینه
را کاهش می دهد.
«سید جواد پاکبازی» رییس
بیمارستان شهدای نی ریز نیز با بیان اهمیت تغذیه با شیر مادر گفت: شیردهی مادر به
نوزاد به رشد عاطفی و مغزی کودک کمک بسیاری می کند و باعث ایجاد ارتباط عاطفی
صمیمی تری بین مادر و نوزاد می شود.
مسوول سلامت جمعیت و
خانواده شبکه بهداشت و درمان نی ریز گفت: در این همایش که مسوولانی از شبکه بهداشت
و درمان، بیمارستان شهدا و مادران شیرده و زنان باردار حضور داشتند، به اهمیت
تغذیه با شیر مادر، اثرات و فواید جسمی و روحی آن برای مادر و نوزاد، اشاره شد.
«طاهره پیرزاده» افزود: شیر
مادر دارای پادتن های طبیعی است که مانند واکسن عمل می کند و باعث تقویت سیستم
ایمنی نوزاد می شود؛ تعذیه در 6 ماه نخست، تنها باید با شیر مادر انجام شود.
در پایان این برنامه، از
مادرانی که به مدت دو سال به فرزندان خود شیر داده و از هیچ نوع شیرخشکی استفاده
نکرده اند و مادرانی که زایمان طبیعی
داشته اند، تقدیر و در حاشیه این همایش، مشاوره شیردهی و زایمان طبیعی به مادران،
ارایه شد./102
پایان خبر
نظر دهید